• About
  • Parent Page
  • Archives
  • Uncategorized
  • MOthers day haram?

    May 6, 2011
    Salam..agak teperanjat lah bile aku baca satu artikal pasal sambutan hari ibu tu... apa sebenarnya hari ibu pada korang..pada aku mcm hari lahir ibu lah..serupa tp x same..just hari ibu ni mcm hari kite nak suke kan hati mak kite...tp hari-hari pon kite leh suke kan hati mak kite kan...

    Ni antara petikan artikel yg aku baru je baca td .. macam mitos pon ade....

    Satu aliran pemikiran mengakui bahawa perayaan ini lahir dari satu adat pemujaan ibu di Yunani Purba, yang menyambut satu perayaan untuk Cybele, ibu dewa-dewi Yunani yang agung. Perayaan ini diadakan sekitar equinoks musim bunga di Asia Kecil dan tidak lama kemudian di Rom dari 15 hingga 18 Mac.Orang Rom Purba juga menyambut sebuah perayaan bernama Matronalia yang memperingati dewi Juno, dan ibu lazimnya diberi hadiah pada hari ini.

    Pada aku semua ni pada niat masing2..kita nak meraikan ibu kita..bukan nye bende yg berkaitan dengan cerita diatas...bukan tiap-tiap hari pon kite nak belikan mak kite barang2 special gitu..bufday and hari ibu je kot..hari raya..hehehe....

    Nak baca lebih lanjut boleh lah baca kat sini .....

    pic from en google..
    walaupon kadang-kadang saya rasa mak saya garang..
    saya tetap syg die...

    Itu semua rasa yg pernah aku rase sebelum aku berjauhan dengan mak aku...1st time berjauhan.. masa aku g khidmat negara...jgn kata aku anak sulong so aku sgt kkuat..oh tidak sesekali...buat pertama kali berjauhan..sampai je kem..aku dah berhujan ( crying ) basah kat public phone suh mak aku amik aku ...padahal negeri sembilan je kot..aku org melaka pada yg xtau..

    1 week bile aku kat kem...aku call rumah..tnye kabar bagai..pastu ayah aku cite..mak aku tiap2 pagi akan g bilik tidur aku nak kejut aku bagun pagi...skali lagi..hujan aku kat public phone...see...even sebelum ni aku rasa mak aku nak marah aku je...then aku tau..mak aku sayang aku...

    2nd pengalaman...bukan sbb berjauhan lah..just plan nk blaja luar semenanjung...mase kat matrik dlu...slalu gak hujan2 ni..tension kot stdy ...masa nak appply UPU...aku plan lah nk mintak U kat sabah...belum aku apply lagi..mak aku dah menagis..jahat kan aku..buat mak aku menangis aje.. siap dapat amaran..pilih U dalam semenanjung aje..jgn ngada-ngada nak jauh dr mak...pada hal mcm lah jiwa aku ni kuat sgt nak dok jauh dr family...so..skali lagi akuu tau..mak aku sayang aku...

    walaupon sepupu aku kate ..aku anak bapak...sikit2 ayah..sikit2 ayah...amount kasih syg aku pada mak aku..sam dengan amount kasih syg aku pada ayah aku..jgn tnye amount tu berapa..cz x ternilai k...


    nota kaki : akhirnya berjaya gak aku update blog..thankz to Miss I..u sentiasa mmberi idea yg bagus tuk i update blog..heheh

    6 Mereka yg baik:

    1. Hakim Zailan said...:

      kalau dilihat dari sudut macam tu bnyk lagi perkara yg bidaah dlm rutin kita..tapi kalau kita just anggap hari tu sbgai hari khas ntok spend kat ibu tak salah kn..huuhu..

    1. inn_syira said...:

      oooo...kre cm sejarah valentine's r ni...
      huhuhu
      bese r...kalo r ak reti wat ayt2 ni dh lme ak wat blog sndri....hahaha

    1. Penyu said...:

      lame tak singgah blog ni :)
      selamat hari ibu pada ibu ibu kita :)

      pstt : nape tak buat pop up window untuk komen? lagi senang folower nak komen :)

    1. Oong-ong said...:

      PENYU : dah tukar dah..tq for komen ye smua

    1. Faez Rusni said...:

      http://faezrusni.blogspot.com/2011/05/cerita-kuih-pau-dan-mama.html

      cerita hari ibu dari saye...

    1. Unknown said...:

      Selamat ari ibu!!! ngee.. betol2... janji niat betul xde msalah lor.. h0h0..^_^