• About
  • Parent Page
  • Archives
  • Uncategorized
  • Muda-muda dah muflis macam mana

    Oct 13, 2011

    Hampir 45,000 individu yang berumur di bawah 35 tahun di negara ini diisytiharkan muflis sejak tiga tahun lalu berdasarkan laporan yang dikeluarkan oleh Jabatan Insolvensi Malaysia.

    Daripada jumlah tersebut, secara purata 41 individu muflis setiap hari akibat kegagalan menjelaskan bebanan bayaran kad kredit, yuran perubatan, sewa beli dan hutang ah long.

    Perkara tersebut diakui sendiri oleh Ketua Pegawai Eksekutif Pusat Penyelidikan dan Sumber Pengguna, Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA), Datuk Paul Selvaraj (gambar kecil). Menurut beliau, kajian awal yang dilakukan oleh FOMCA terhadap 100 individu mendapati golongan tersebut menghabiskan sebanyak 30 peratus daripada gaji mereka untuk membayar hutang-hutang yang tertunggak setiap bulan.

    "Biarpun mereka bergaji lingkungan RM3,000 sebulan, jumlah pembayaran sebanyak 30 peratus adalah tinggi khususnya dalam menampung kos hidup.




    11 Mereka yg baik:

    1. Cik Yana said...:

      Cik Yan apun nak isytihar muflis jugak la sebab berpuluh2 ribu hutang dengan PTPTN. Hahaha~

    1. Salwa said...:

      Terlalu banyak yang suka berhutang.
      :(

    1. Fabulous Me said...:

      Awww tkot! Mtk2 jauh!

    1. Ain Zulaikha said...:

      fuhhhh mudah2han tak kan jadi muflis.. takut je hutang mara tka dapat bayar kena muflis jgk hehehe

    1. Adylia Qarissa said...:

      kita kena bijak berbelanja.. :)

    1. hafiz hafizol said...:

      owh..yg nie saye mmg takut!!

    1. yusuflaili said...:

      salam;
      nak buat mcm mana bukan semua org hidup didunia ni senang...

    1. miratun madihah said...:

      uih takutlah untuk hari yang akan mendatang :P

    1. sis92 said...:

      emmm jom shopping hehe :)

    1. .ain. said...:

      bwk 50 g kedai runcit pon kdg2 x cukop. huhuhu. skrg zaman duit ($.$)

    1. ctk said...:

      biaselah tu..nafsu muda2..hihi