• About
  • Parent Page
  • Archives
  • Uncategorized
  • Kalau ko nampak ni..ko buat ape?

    Nov 30, 2010

    Salam..
    Tetibe plak datang idea nak membincangkan tentang pengemis..
    so apa yg korang akan buat kalau jumpe dorang?

    jalan terus tanpa mnjeling sedikit pon kepada si pengemis..
    campak 10sen-20sen dalam bakul si pengemis..
    hanya memandang dengan mata kosong...
    sempat plak lah korang nak mengumpat si pengemis tu..


    Aku...
    kalau aku...
    aku tengok..
    mcm ne cara die mngemis...
    kalau jual2 barang kat aku..
    sorry x bpe nak layan...ni slalunye antara taktik sediket..tul x aku eja ni..

    pastu kalau aku tengok..
    kalau pengemis tu..
    muda...dan rasanya cukup lah sifatnya untuk bekerja..
    bukan mnadah tgn tanpa segan silu..
    Sorry..bukan x bpe nak layan..
    mmg aku x layan lansung!...

    Kalau budak2..
    ayah aku biasenye ajak die makan skali..atau..
    beli kan die makanan..
    sekarang ni bukan bleh pakai...
    dr kanak2 smpai lah ke tua bongkok 3 pon..
    takut dorg ni sendiket..

    duit yg dorg dpt tu bukan dpt kat dorg..
    tp pada orang lain..
    tu yg x bpe nk gemar tu...



    nota kaki : Kalau tuhan bagi kita cukup sifat...kenapa x kita gunakannya...basuh pinggan kat kedai makan pon x kisah lah kan....oooOOoo..ok...membebel byk2 pon..ade ke pengemis baca entry aku ni..hahah

    20 Mereka yg baik:

    1. aNa d'sKoDenG said...:

      kesian..tp serba salah nak tolong..
      pasal pernah nampak ngan mata kepala sendiri..
      tengah elok² jalan..tetiba ilang balik bangunan.muncul semula sbg pengemis... huh..

    1. meaw said...:

      kesian,tapi still wat tataw....kadang mereka melampau ;)

    1. jienz said...:

      sindiket~~ btol x?hahaha

      klu aku la...xkesah la sindiket ke pe..klu de duet lebey..singget-2...bg la..xbg kcian..bg pn kcian...klu xbg..t kne sekeh ngan ktua sindiket 2..cian die....tp klu bg...t ktua sindiket 2 amek...cian die...hhuhuhh...tp bkn smua sindiket...kcian jgk die...

    1. affizza said...:

      kl kte, yg kt tepi2 jln ni ke, jual2 brg ke..xksh r ppe..sume selambur dono je. bt2 xnmpk pdhal nmpak. haha. jz tgkk & rs simpati je r. nk hulur duit 2 x. duit dihulur hnya pd bdn2 kebajikan je. lbh prcaya kt mn salurnya duit 2 dr disalur kpd yg xberhak!

    1. The Sharkox said...:

      Kadang2 pengemis ni ada sindiket yang jaga.. dorang paksa budak2 kecik ni mengemis. kalau tengok slumdog millionaire, mcam tu la..

      kesian budak2 tu..

      Yang cukup sifat tu rasanya sindiket ke?

    1. kiwi said...:

      eeh..cam same pulak isi entry kita kali ni walaupun x 100%..hehe..pndpt sy, xperlu bagi pada dorg..kalau rasa sindiket report polis. kalau dorang mengemis utk diri sendiri ha..suruh dorang gi cari keje..xgitu?

    1. a n a s t a s y e a said...:

      kalau nak bagi tu .. biarlah ikhlas. baru berkat! =)

    1. e.l.i.z.@ said...:

      kalu sy, sy kesian..kalu ada duit kecik, mmg sy akan hulur gak la..tp kalu xde duit kecik, sy akan cuba lari dulu hehe

    1. Far8 budak baik said...:

      kat tb3 tadi baru je bincang psl hi..
      hahaha..kalau farid..bg je duit yg ada..
      kesian sgt..huhu..bukan budjet baik ehh hik3

    1. Pencari Qurratuaini said...:

      salam

      kdg2 tu buat tak tahu je..tp klu dah rasa kesian sgt..bg la jg..

    1. deena farhana said...:

      klu sy ade duit kecik, sy bg je..syiling ke..singgit due..xde rugi juge klu kte bg dgn ikhlas :)

      slm kenal dr deena..

    1. Yan said...:

      buat bodoh je. tgk dulu kalau nak hulur pun

    1. LilY said...:

      yea..slalunyer sume ni sindiket..
      kesian kt dorang..tapi ape leh wat..

    1. Ummi Iman said...:

      akak neh jenis sorg yg lembut hati... jgn nk kate pengemis la.. makcik² yg dtg juai kepek yg dok jaja dr kedai ke kedai tuh pn akak beli kepeknya.. tuh yg en hubby slalu marah coz kekdg dorg nih under sindiket.. sO bila ngn en hubby barula akak keras hati.. hukhukhuk...

    1. p[A]n[A]d[0]L© said...:

      slalunya kalo aku, aku wat derk jer..
      bukan nak tunjuk aku kdukut sgt or wateva, tp kang d layan makin m'jadi2 lak..
      ini bukan alasan tuk x m'derma, tp hakikat.

    1. Cikgu Fikri said...:

      Pergh..
      Kdg2 fiq g dkt sogo, tgk mak budak tu, marah anak dia.
      Sgt kesian bler fikir kehidupan diowg..
      Anyway,
      fiq nk puji lah..
      entry yg sgt menarik diketengahkan..
      bgus..
      Tahniah..

    1. N@SIQUE said...:

      siankan~~~tapi xtau la..nak kata

      x berada kat tempat depa,,ntah2 diugut bunuh ka ngan geng sindiket

      terpksa langsai hutang mak/bapak...

      sian kan....sedih

    1. mimiekucayang said...:

      mmm...xpela, bg jer la, yg penting niat tu... walau ape pun yg diorg nk buat nk tipu kite ker tp tuhan tahu niat sebenar kita... klu nk ungkit baik jgn bg lgsg sbb kite xdpt ape2 phla rugi duit ade la... =)

    1. azl said...:

      kesian... bg jer lah tp lbh baik bg pd yg benar2 susah..tak mahu terberi kat sindiket peminta sedekah plk. hmmm.. penah jg kena nga budak bangla yg jual stiker ayat2 Quran,Yassin,ayat kursi, berilh, dapat jgk stiker ayat quran blh tampal kat meja.. huu