• About
  • Parent Page
  • Archives
  • Uncategorized
  • Stop Child Abuse

    Nov 22, 2010
    unicef


    Salam...
    aku menulis entry ni adalah untuk menyokong
    kempen " Stop Child Abuse"
    kempen ke?

    Masalah dera kat Malaysia ni..
    rasanya makin teruk..
    dan aku rase binatang lebih penyayang dari manusia..
    ok..sesetengah manusia je...
    manusia yg hatinya dan akal fikirannya x bersatu bila membuat sesuatu hal..



    Contoh-contoh penderaan kanak-kanak...

    Merogol..
    membunuh..
    menjual...
    menggunakan kanak2 untuk kepentingan diri sendiri
    ( mengemis )
    Mendera...

    Lebih jahat lah individu yg melakukan perkara ni..
    kalau individu tersebut melakukan penderaan kepada anak sendiri..
    anak orang pon..ko ingat senang ke orang buat anak pastu ko nk dera2...
    Melepaskan kemarahan pada kanak-kanak tanpa rasa bersalah lansung..

    Sedikit fakta yg dapat aku kongsikan...



    Kes penderaan kanak-kanak semakin meningkat setiap tahun. Bagi tempoh Januari hingga April 2009, Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) melaporkan merekodkan sebanyak 819 kes penderaan kanak-kanak di seluruh Negara. Daripada perangkaan itu, 549 kes melibatkan kanak-kanak perempuan sementara bakinya 270 kes pula kanak-kanak lelaki. Negeri yang paling banyak mencatat kes penderaan pula ialah negeri Selangor dengan 320 kes, didikuti Perak dengan 91 kes, dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dengan 79 kes.

    Dan ini pula sedikit gambar yg aku dapat tayang kan...





    Aku beci pendera!!

    nota kaki : Sayang anak tangan-tangan kan.. still boleh guna ke peribahasa ni?

    9 Mereka yg baik:

    1. Sophia Rani said...:

      kesian tgk baby2 tu.. :(

    1. Freaky said...:

      baguss teruskan menyokong. :)

    1. touya said...:

      Adakah kanak-kanak nie akan berdendam ?

    1. a n a s t a s y e a said...:

      Kesian sungguh melihat kanak-kanak didera dan diperlakukan dengan sebegitu rupa. Memang kejam dan tak berperikemanusian ..

      Anastasyea sokong program ini ..

    1. Weeda said...:

      sedih kan tengok baby kena buang camtu...

    1. ChiLaBaey's Spot said...:

      Hai Cik Nia,

      * Jom join contest saya, masih bersambung hingga 29 November ni... Hadiah akan diketahui hari ni...

      http://chilabaeys.blogspot.com/2010/10/perhatian-contest-chilabeays-spot-telah.html

    1. tia said...:

      xsmpai hati tgk gmbr baby tuh!
      sigh~