• About
  • Parent Page
  • Archives
  • Uncategorized
  • Lelaki lebih cenderung bunuh diri

    Dec 22, 2010
    Salam...lama jugak jari jemari aku ni x dapat menari-nari kat sini..berukband sgt teruk..tp petang ni mcm nak ok je...huhu..Entry yg bertajuk bunuh diri..ilham dr mana ek..aku tgk kat Malaysia Hari ini kalau x silap aku..

    Kalau nak tau..Lelaki lebih cenderung membunuh diri.. nisbahnya adalah 2-3 kali ganda dari permpuan..kalau 100 org perempuan bunuh diri..means..tiga 300 orang lelaki bunuh diri.. Gejala bunuh diri ni meningkat kesnya pada tahun ni..antara faktor kenapa lelaki cenderung membunuh diri adalah..lelaki malu..ego..dan banyak tanggungjawab.. Malu dan ego disini bermaksud..mereka tahu dri mereka memerlukan bantuan psikologi tetapi mereka ego untuk mendapatkan rawatan...Banyak tanggungjawab pula..lelaki sebagai ketua keluarga..byk streess kalau tanggungjawab tersebut tidak diurus dengan terurus..


    Dan menurut pakar..teknologi juga mempengaruhi peningkatan kes bunuh diri ni.. Ada laman web yg memberi info tentang cara-cara bunuh diri dengan mudah..dengan lambat...dengan pelbagai cara..Antara cara-cara mengenalpasti orang yang akan membunuh diri adalah.. individu tersebut mula membuat wasiat secara tiba-tiba..menjadi pendiam..mengeluarkan kata-kata.. " hidup aku xlama dah ni " .. ." aku rasa ini hari terakhir aku hidup" . Orang sekeliling perlu memandang serius jika mengalami situasi sebegini..


    Bagi aku..bunuh diri adalah pilihan meraka yg tidak mempunyai hala tuju hidup..tiada pegangan agama..makanan rohaninya mungkin terlalu sedikit sehingga kan tidak lagi boleh memikirkan tentang apa sebenarnya sebab tuhan menjadikan kita dimuka bumi ini..

    nota kaki : Hanya tuhan yg maha mengetahui =)...

    7 Mereka yg baik:

    1. Amiey White said...:

      alahai~
      xde cara lain nak settle prob dengan mati macam tu -
      ingat nyawa ni beli kat 7 eleven kot~

    1. zaL_cdpx said...:

      xkire laki ke pmpuan..., same jer....

      bnuh diri.., msuk neraka la ko... xgtu????

      nauzubillah...sila lah berfikir pjg whai mnusia.. heh ~

    1. Afiq Din said...:

      nerake jawabnye...

    1. Rafina Mimi Zairul Murni said...:

      xde akal.. kalau org islam yg bunuh diri,terus terkeluar islam..

    1. Freaky said...:

      pupus la laki camni. hehehe

    1. atty's said...:

      moning..jangan lah bunuh diri..
      bunuh lah cicak dapat pahala