• About
  • Parent Page
  • Archives
  • Uncategorized
  • Mengantuk..

    Feb 3, 2010

    JOHOR BAHRU - Berita baik bagi pemandu kenderaan terutama pemandu bas yang berhadapan dengan masalah mengantuk ketika memandu.

    Universiti Teknologi Malaysia (UTM) telah berjaya menghasilkan sebuah sistem peranti yang mampu mengesan tahap kesedaran pemandu-pemandu kenderaan bagi mengurangkan kes kemalangan jalan raya.

    Pengarah Pusat Pengurusan Penyelidikan UTM, Prof. Dr. Ruzairi Abdul Rahim berkata, peranti yang dikenali sebagai Smart Nap Alert System itu akan berfungsi apabila pemandu mula menunjukkan tanda-tanda keletihan, mengantuk atau tersengguk ketika memandu.

    "Sistem peranti ini terbahagi kepada dua iaitu penderia yang dipasang di bahagian telinga dan peranti kawalan yang dipasang di dalam kenderaan.

    "Apabila pemandu tersengguk, penggera akan berbunyi sekali gus menyedarkan pemandu serta penumpang," katanya pada sidang akhbar di sini semalam.


    nota kaki : ni kalau gune kuliah best gak ni..ngntuk je bunyi..bunyi je ngtuk..leh fobia ngntuk mcm ni.. mau x fobia..bile satu kuliah tetumpu kat kita kalau alarm tu bunyi..tp aku xd alat tu..so aku ngtuk..tido jap..haha

    3 Mereka yg baik:

    1. ezzati said...:

      x ke nnti terkejut driver tu..hehe

    1. Oong-ong said...:

      hehe..ye x ye jugak..tp msti driver tu akan elakkan rase ngtuk cz xnk pnumpang tau die ngntuk

    1. ILA HonEyBuNNy said...:

      wahhhh..bgs gk kn idea tu...asal ngatok ja bunyi.....ihih